Jaki hotel wybrać?

Wybierając się na wyjazd, czy to służbowy czy rodzinny, zastanawiamy się często nad tym, gdzie udać się na noclegi. Rynek turystyczny jest bardzo zróżnicowany, odpowiada tym samym na różne potrzeby klientów. Analizując tą różnorodność, możemy posłużyć się przykładem jakim jest wybór hotelu. Możemy kierować się wieloma kryteriami przy wyborze tego typu bazy noclegowej.

Hotel jest obiektem, który może podlegać pewnej standaryzacji, przykładem jest klasyfikowanie hoteli i przydzielanie im tzw. gwiazdek. Oceny takie przyznaje Marszałek Województwa a bierze się pod uwagę wiele czynników, między innymi szeroko pojęte wyposażenie wewnętrzne i zewnętrzne hotelu. Kolejnym kryterium jest miejsce i sposób obsługi gościa, oferowane im usługi, zarówno te podstawowe jak i dodatkowe uzupełniające.

Miejsce na noclegi w hotelu, czyli część mieszkalna również podlega ocenie, bierze się pod uwagę na przykład metraż , rozkład czy ilość pokoi. Pokoje są dodatkowo oceniane pod kątem wyposażenia, dotyczy to także węzłów sanitarnych.Nie bez znaczenia jest także stopień kwalifikacji pracujących w hotelu osób, ocena taka dotyczy pracowników recepcji, ale także działu marketingu czy kadry kierowniczej.

Hotele jednogwiazdkowe różnią się znacznie od tych którym została przyznana ocena pięciu gwiazdek (ocena maksymalna) jednak istnieją także takie hotele, których jakość usług wykracza poza standard wymagany przy hotelach pięciogwiazdkowych.

Nie każdy potencjalny turysta kieruje się przy wyborze miejsca na noclegi ilością gwiazdek. Duże znaczenie ma położenie hotelu czyli lokalna infrastruktura turystyczna, rejon geograficzny. Pewnym kryterium jest także rodzaj i sposób aktywności klienta, zupełnie inne potrzeby ma rodzina z dziećmi niż klient biznesowy, dla którego ważne są inne usługi, czasem nawet bardzo indywidualne. Innego typu wypoczynku oczekują osoby pragnące skorzystać z szeroko pojętej odnowy biologicznej, a inne wymagania mają zorganizowane grupy czy też pojedyncze osoby, pragnące przykładowo hotel traktować tylko jako bazę wypadową. Wówczas wybór miejsca na noclegi, związany jest często z czynnikiem finansowym.
Rynek turystyczny wychodzi na przeciw wszelkim oczekiwaniom, nawet najbardziej kapryśnych klientów, rozwija się prężnie i nic nie wskazuje na to, by branża miała ulec regresowi czy miała rozwijać się wolniej. Obecnie dużą szansą rozwoju są zbliżające się Mistrzostwa w piłce nożnej- Euro 2012.