Skomputeryzowana turystyka

Komputery są niemal wszędzie, a z czasem będą dosłownie wszędzie – i nie ma w tym stwierdzeniu przesady. Nawet branże turystyczną, której sensem są empiryczne doznania, skomputeryzowaliśmy w bardzo wysokim stopniu. Czy nie powinniśmy się tym martwić?

Odpowiedź nie jest oczywista ani nawet prosta do udzielenia, komputeryzacja dotyka bowiem różnych regionów świata w różnym stopniu, a ponadto można rozpatrywać ją w zróżnicowanym kontekście. Kupując bilety autokarowe online, wspieramy komputeryzację branży, ale jest to komputeryzacja bardzo praktyczna. Skracamy czas, który zmarnowalibyśmy na wizytę w biurze podróży; kupujemy bilet szybko i bezproblemowo, i do tego obniżamy jego cenę, ponieważ kiedy rezerwujemy go online, sprzedawca nie musi zatrudniać dodatkowej osoby do bezpośredniej sprzedaży. Oczywiście kupujemy przez Internet przy założeniu, że wiemy, dokąd i kiedy chcemy pojechać, ale co się dzieje, kiedy nie jesteśmy jeszcze zdecydowani?

Również możemy skorzystać z Internetu: rezerwacja wycieczek przez Internet już dawno przestała być nowością, toteż wyszukiwarki są rozbudowane i niekiedy same podsuwają nam pewne możliwości. Masz ograniczony budżet? Żaden problem – wyszukaj oferty według ceny. Chcesz spędzić wakacje na plaży? Proszę bardzo: wpisz słowo-klucz do systemu, a wyświetlą się wszystkie nadmorskie miejscowości.

Wszystko to jest wygodne i przyjemne, ale czasem można jednak zatęsknić za starą, dobrą rozmową z przedstawicielem biura podróży, podczas której wypytasz o wszystkie dręczące cię kwestie i rozwiejesz wszelkie wątpliwości. Przecież człowiek zrozumie, wczuje się w twoją sytuację, a w razie potrzeby doradzi. Nadal możesz więc wybrać się do biura podróży, czy też zadzwonić doń, i przeprowadzić wywiad z agentem… tylko czy jesteś pewny, że to będzie lepszym rozwiązaniem niż korzystanie z Internetu?

Przedstawiciel biura podróży nie jest altruistą – będzie starał się sprzedać wycieczkę, którą opłaca mu się sprzedać. Oczywiście nie powinieneś z góry zakładać jego złych intencji, ale musisz pamiętać, że każdy ma swoje preferencje: nawet jeśli agent będzie chciał jak najlepiej, to zapytany o radę, może doradzić rozwiązanie, które osobiście uważa za słuszne. Nie spodziewaj się więc chłodnej informacji, lecz opinii.

Komputeryzacja turystyki zapewnia bardziej obiektywne podejście – oczywiście zakładając, że firmy biorące w niej udział spełnią pewne warunki. Wyszukiwarka ofert powinna być właśnie tym: wyszukiwarką, która selekcjonuje oferty według ich zgodności z naszymi kryteriami wyboru. Wyszukiwarka powinna być wolna od reklam czy jakichkolwiek form perswazji, a jeżeli już takowe by się w niej znalazły, powinny być oddzielone grubą kreską od „właściwych” wyników wyszukiwania. Jeśli tak się nie stanie, komputeryzacja stanie się narzędziem manipulacji. Tego byśmy nie chcieli – wycieczki to rozrywka zbyt droga i praktykowana zbyt rzadko, byśmy mogli pozwolić sobie na dokonanie niewłaściwego wyboru. Podsumowując: mamy nadzieję, że wkraczająca w nową erę branża nie zboczy z właściwej drogi.

MP